جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

بهترین روش دم کشیدن چای سنتی (سیاه) ایرانی

۱,۸۹۷ بازديد

دیر رنگ گرفتن چای اصیل سنتی ایرانی نشانه نامرغوب بودن چای طبیعی نیست بلکه این خاصیت ذاتی اغلب گیاهان دارویی با ارزش همچون گل گاوزبان، آویشن و… می باشد. زود رنگ گرفتن و طعم دار شدن، نشانه مرغوبیت چای نیست بلکه بیانگر افزودنی هایی است که بعضا زیان آور هم می باشند. اگر چای دارای افزودنی شیمیایی باشد، یک لایه چربی مانند بعد از ده دقیقه روی چای ریخته شده در استکان ظاهر می گردد. 

  • نوع آب مصرفی برای جوشاندن 

شاید برخورد کرده باشید،برخی از هموطنان عزیز که به استان گیلان مسافرت می کنند همیشه می گویند ما نیز چای خریداری شده شمال را که در منزل خود (در استان دیگر) طبخ می کنیم هرگز به خوبی و خوشرنگی و خوش طعمی چایی که در گیلان می نوشیم، نیست. یکی ازپاسخ های علت این تفاوت کیفیت را میتوان در جنس آب این دو منطقه نام برد. برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود که در صورت امکان از آب معدنی یا آب تصفیه شده برای جوشاندن استفاده نمایید. 

  •  جنس قوری 

بهتراست برای طبخ چای شمال از قوری چینی استفاده نمایید. در صورت عدم دسترسی به قوری چینی می توانید از قوری استیل نیز استفاده کنید. سعی گردد از قوری های پلاستیکی چای سازها استفاده نشود. 

  • عدم استفاده از چایسازها 

اگربه جای چایساز های پلاستیکی ازسماور یا کتری های استیل یا رویی برای جوش آوردن آب استفاده شود،آب جوشیده برای دم کشیده چای ایرانی مرغوب ترخواهد بود. 

  • مقدار چای و آب مورد نیاز در قوری 

مقدار حجم چای شمال بستگی به تعداد استکان چای مورد نیاز دارد که باید متناسب با آب قوری و اندازه قوری باشد. قوری چای هر چقدرگنجایش بیشترداشته باشد، برای دم کشیدن چای شمال مناسب تر است. برای طبخ چای شمال، باتوجه به نوع چایی خشک، مقدارچایی که برمبنای قاشق غذاخوری درقوری ریخته میشود، متفاوت است ولی حداقل دو تا سه قاشق غذاخوری پر، برای تهیه هر وعده دم کردن نوشیدنی چای لازم است.

بهترین روش  دم کشیدن چای سبز ایرانی

برای هر نفر یک قاشق چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب داغ با دمای 80 تا 85 درجه به آن اضافه کرده و درب قوری را به مدت 7 تا 8 دقیقه بگذارید. سپس آن را بنوشید. چای سبز مانند چای سیاه نیازی به دم کردن روی حرارت ندارد. برای تهیه چای سبز تک نفره نیازی به قوری نیست و مستقیما می توانید چای سبز را در یک لیوان آب با دمای 80 تا 85 درجه بریزید و 7 تا 8 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.البته خرید چای نیز تاثیر دارد مثلا این روزها اکثر چای ها تقلبی هستند باید توجه داشت خرید هر نوع چای کار درستی نیست.در اغلب فروشگاه محصولات ارگانیک میتوان چای اصیل ایرانی را یافت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.