جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

موادغذایی برای کمک به افزایش متابولیسم و کاهش وزن

۱,۹۲۷ بازديد

متابولیسم به فرآیندی اشاره دارد که غذای دریافتی برای انجام عملکردهای ضروری به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل می شود. افزایش میزان سوخت و ساز می تواند با کمک به سوزاندن کالری بیشتر در جهت کاهش وزن مفید باشد. اگرچه تمرینات ورزشی یکی از روش های موثر برای افزایش متابولیسم است، اما برخی از موادغذایی نیز می توانند به سوزاندن چربی و کاهش وزن کمک کنند.

 

پروتئین

براساس مجله دانشکده تغذیه در امریکا، موادغذایی با میزان پروتئین بالا اثر گرمازایی بیشتری نسبت به موادغذایی غنی از کربوهیدرات دارند. اثر گرمازایی به انرژی مورد نیاز برای هضم، جذب و دفع موادمغذی اشاره دارد. اثر گرمازایی پروتئین از انرژی یا غذای مصرفی 20 تا 35 درصد است، درحالیکه اثر گرمازایی کربوهیدرات بین 5 تا 15 درصد است. مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهایی با میزان پروتئین بالا نسبت به غذاهای کم پروتئین ممکن است باعث افزایش حس سیری شود. بنابراین کاهش کالری دریافتی و درنتیجه کاهش وزن را به همراه دارد. از موادغذایی سرشار از پروتئین می توان به گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون و فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر اشاره کرد. همچنین گیاهخواران می توانند از توفو، تمپه، دانه ها و مغزهای آجیل استفاده کنند.

 

چای سبز

چای سبز اغلب به افزایش دهنده ی متابولیسم اشاره دارد. براساس مطالعه منتشر شده در مجله امریکایی تغذیه بالینی، ترکیب چای سبز- کافئین ممکن است باعث ترموژنزیس واکسیداسیون چربی در مدت زمانی کوتاه شود. افزایش اکسیداسیون چربی منجر به اکسیژن رسانی بیشتر به ماهیچه ها برای فعالیت جسمی و در نهابت چربی سوزی می شود. همچنین مخلوط چای سبز- کافئین حاوی مقدار زیادی از کاتچین های چای از جمله EGCG  می باشد که آنزیم های کاهش دهنده ی نوراپینفرین را مهار می کنند. این فرآیند باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی و مغزی می شود، در نتیجه با افزایش سطح فعالیت جسمی تاثیر بالقوه ای بر چربی سوزی دارد.

 

کپسایسین

کپسایسین یک ماده شیمیایی در بسیاری از فلفل های تند است. این ماده باعث افزایش مصرف انرژی و سطوح چربی سوزی می شود. براساس مطالعه انجام شده بر روی موش ها، مصرف فلفل چیلی (فلفل قرمز تند) با افزایش متابولیسم چربی و لیپید، باعث کاهش سطوح چربی می شود. از مواد غذایی حاوی کپسایسین می توان به فلفل هالاپینو، فلفل هابانرو و فلفل کاین اشاره کرد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.